Accelerated Learning technieken

Accalerated Learning: het woord zegt het al, is versneld leren. Het is een totaalsysteem voor het bevorderen van de leerprocessen. Gebaseerd op de nieuwste hersenonderzoeken, heeft het steeds weer bewezen de effectiviteit van het leren te verhogen*. Accelerated Learning bied je niet alleen technieken en tips om 'breinvriendelijker' te leren, het zorgt er ook voor dat je kind leren weer leuk gaat vinden.

Wat maakt het dat versneld leren zo effectief is, is dat het gebaseerd is op de manier waarop wij van nature leren.

Voordat je kind begint aan 'de bijles' m.b.v. de accelerated learning technieken, gaan wij eerst na hoe jouw kind van nature leert. Het is belangrijk te weten of het de voorkeur geeft aan een auditieve, visuele, kinestetische, of auditief-digitale leerstijl. Daarna bepalen wij welke van de 8 intellegenties jouw kind het meest inzet en welke heel weinig. Op deze manier kunnen wij een balans maken tussen de leerstijl en het inzetten van de persoonlijke intellegentie van het kind. Deze gegevens kan hij de rest van zijn leven inzetten. Het kind weet nu welke manier van leren er bij  hem/haar past.

Doordat de leerstof aansluit bij het kind, zal deze sneller worden opgenomen en ook beter onthouden worden (in het lange termijn geheugen). Jouw kind zal merken dat het bijvoorbeeld best kan rekenen of dat het lezen met stappen vooruit gaat. Dit zorgt voor zelfvertrouwen (= vertrouwen in hun eigen kunnen). En zelfvertrouwen is de basis waarmee wij werken, want het zorgt voor ontwikkeling en plezier in leren!

De Accelerated Learning Methode is een totaal aanbod dat werkt volgens een vast stappenplan, waarbij de volgende punten naar voren komen

  • Welke leerstijl past bij jouw kind? Hoe leert jouw kind van nature?
  • Welke van de 8 intelligenties zet jouw kind bij voorkeur in?
  • Intrinsieke motivatie/ het nut, ZELFVERTROUWEN, positief leren denken, ontspanning.
  • Leeromgeving, werkplek, benodigdheden.
  • Tijdsindeling/planning.
  • Gerichte leerstijl en materialen.
  • Veel bewegend leren.
  • Van korte termijn geheugen naar het lange termijn geheugen.

Wil je meer weten over jullie persoonlijk hulpvragen, kun je altijd vrijblijvend contact opnemen.

Enkele voorbeelden uit de praktijk

Jongen, 13 jaar, brugklas.

Laatst kwam er een jongen van 13 jaar bij mij in de praktijk die de motivatie tot leren kwijt was. Natuurlijk speelt de puberteit mee; er zijn immers veel leukere dingen te doen en ja die hormonen maken hem ook niet echt actief. Zijn ouders maakten zich zorgen en iedere dag was er discussie over zijn huiswerk. Zijn moeder had hem geholpen met het leren van teksten (bijvoorbeeld voor aardrijkskunde): 'markeer de belangrijke onderwerpen uit de test en lees dit gewoon 3 keer door, dan weet je het.' Maar deze manier van leren past bij zijn moeder, hij heeft een andere voorkeur leerstijl. Nadat ik met hem aan de slag was gegaan bleek dat hij auditief (op het gehoor) heel sterk is. Een andere taal leren via het auditieve computer programma WRTS gaat hem dan ook erg goed af. Op school wordt er veel op het bord aangeboden (visueel) en ook de leermethode van zijn moeder is visueel. Dit sloot dus niet aan bij de persoonlijke manier van leren en demotiveerde hem (na veel tijd aan zijn huiswerk te hebben gezeten, wist hij het nog niets). Verder bleek hij op de intellegentie 'intra persoonlijk' hoog te scooren. We hebben zijn huiswerk erbij gepakt en samen met zijn moeder gewerkt op de manier die wel bij hem past. Omdat hij auditief sterk is en intra persoonlijk (samenwerken) goed bij hem past, vindt hij het fijn om overhoord te worden. Ook bleek dat 'mindmappen' hem goed lag. Hij ging blij naar huis en kwam de keer daarop weer blij binnen. Het werkt. Na nog een aantal keren met hem en zijn moeder te hebben geoefend, kan hij het nu zelf. Zijn moeder mailde mij dat hij niet alleen hogere cijfers haalt, maar het kwam ook de sfeer in huis ten goede. Fijn dat er bij hem 'uitkomt wat erin zit'. Hij is door naar HAVO 2 en het gaat prima.

Meisje, 7 jaar, groep 3.

Het automatiseren van zowel lezen als rekenen kwam niet op gang. Het meisje had zelfs al faalangst ontwikkeld. De school had geadviseerd om een IQ-test te laten doen. Maar de meeste IQ-testen zijn net als de manier van lesgeven op reguliere scholen talig ingesteld, terwijl zij visueel (beeldend) makkelijk leert. Dit zou dus niets veranderen voor hun dochter. Nadat ik een paar keer met haar gewerkt had, bleek dat ze echt kinestetisch (op het gevoel, leren door te doen) is, maar deze intelligentie niet weet in te zetten. Op school had het meisje helemaal geen aansluiting. We zijn begonnen met Accelerated Learning technieken voor lezen. Door kleur aan te brengen en ritme erbij te voegen, begon ze woorden in één keer te zien. Het ritme kon ze goed gebruiken, omdat haar muzikale intelligentie hoog scoort. Haar ouders konden hier verder thuis mee aan de slag.

 DSCF4250

Verder zijn wij met rekenen verhalend aan de slag gegaan en hebben we veel gevisualiseerd. Dit is wat bij kinestetische leerlingen past. Zij leren door te doen en er beelden van te maken. Gelukkig ging de school hierin mee en kon ze er niet alleen bij mij mee aan de slag, maar ook thuis en op school. Ze kon toch over naar groep 4 en weet nu dat ze wel kan rekenen, maar op een andere manier. Prima toch!

Als jij ook wilt dat jouw kind vooruitgang boekt, neem dan contact op voor de mogelijkheden.